Världens största traktor
Första blicken på Big Buds storhet var år 1977, och platsen var Havre, Montana, när denna imponerande jordbruksmaskin först såg dagens ljus. Big Bud 16V-747, namnet som skulle gå till historien, hade skapats för att sätta en ny standard för kraft och prestanda inom jordbruksindustrin. Det som genast fångade uppmärksamheten var traktorns enorma storlek. Med en vikt på cirka 50 ton var den dubbelt så stor som många av de största produktionstraktorerna i världen. Dess gigantiska dimensioner möjliggjorde att den kunde hantera de största och mest krävande jordbruksuppgifterna, oavsett hur ojämn terrängen var. Men det var inte bara storleken som gjorde Big Bud 16V-747 till en sensation. Traktorn var också utrustad med en imponerande 1 000-gallons bränsletank (3,8 kubikmeter), vilket gjorde att den kunde arbeta under långa perioder utan att behöva fylla på bränsle. Dess kraftkälla var en mäktig 16-cylindrig Detroit Diesel-motor som producerade en häpnadsväckande 1 100 hästkrafter.
Historia: De första två Big Bud-traktorerna som tillverkades i Havre, Montana, var en del av 250-serien och köptes av Leonard M. Semenza på Semenza Farms år 1968. Semenza Farms ligger mellan Fort Benton, Montana, och Chester, Montana, på en 14,16 hektar stor gård. 747-traktorn designades ursprungligen av Wilbur Hensler och byggdes av Ron Harmon och de anställda på hans företag Northern Manufacturing Company. Produktionskostnaden för denna gigantiska maskin var 300 000 dollar. Den skapades ursprungligen för Rossi Brothers, bomullsodlare från Bakersfield eller Old River, Kalifornien. De använde den i elva år innan den köptes av Willowbrook Farms i Indialantic, Florida, och båda gårdarna använde den för djupplöjning.
År 1997, efter en tid av inaktivitet, köptes Big Bud 747 av Robert och Randy Williams från Big Sandy, Montana, som ligger inom ca 10 mil från där den byggdes. Williams Brothers använde den på sin gård i Chouteau County för att dra en 24,4 meter kultivator som täcker imponerande 0,44 hektar per minut med hastigheter upp till 12,87 km per timme.
År 2000 gick United Tire Company of Canada, som tillverkade traktorns specialtillverkade 2,44 meter däck, i konkurs. Detta bidrog till beslutet att pensionera Big Bud 747 från regelbundet jordbruksarbete i juli 2009 och flytta den till museer.
Efter sin tid som arbetsmaskin visades den på Heartland Acres Agribition Center i Independence, Iowa. År 2014 flyttades den till Heartland Museum i Clarion, Iowa, på obegränsat lån från Williams Brothers, och ett särskilt skjul byggdes för traktorn år 2013.
Den 14 juli 2020 byttes Big Buds ursprungliga 2,44 meter höga konstruktionsdäck ut mot Goodyear LSW1400/30r46-däck, som är något under 2,13 meter höga. Denna modifiering minskade traktorns bredd till strax över 7,6 meter.
Om du är nyfiken på att se Big Bud 16V-747 idag kan du bege dig till Montana, bara 96 kilometer från där den ursprungligen tillverkades. I september 2020 återvände Big Bud 747 till Williams Brothers gård nära Big Sandy, Montana, där den återupptog arbete på åkermarken, med sin 24 meter långa FRIGGSTAD kultivator.
Slutligen har vi lagt fram statistik om denna imponerade traktor.
Höjd: 4,26m till toppen av hytten (nya däck är cirka 30 cm kortare än de ursprungliga däcken, vilket sänker höjden med några cm).
Längd: 8,24 meter (ram); 8,7 meter till änden av dragstången.
Bredd: 4,06 meter över skärmar; 7,77 meter över dubbelhjul.
Hjulbas: 4,95 meter.
Däck: 2,44 meter i diameter, 1 meter i bredd.
Vikt: 43 ton (fraktvikt); över 45,4 ton när 1 000-gallons (3800 liter) tanken är full; 61,2 ton när den är fullt ballasterad.
Bränslekapacitet: 1 000 US-gallons, vilket är 3800 liter (dieselbränsle).
Hydraulisk reservoar: 150 US-gallons eller 567,81 liter.
Motor: Detroit Diesel 16V92T: 16-cylindrig tvåtaktsmotor.
Effekt: Ursprungligen 760 hästkrafter, senare ökad till 860 hästkrafter och sedan 960 hästkrafter. För närvarande 1 100 hästkrafter.
Förskjutning: 24 124 kubikcentimeter (24,1L), eller 1507 kubikcentimeter (1,51 L) per cylinder.
Induktion: 2 turboaggregat, 2 överladdare.
Startmotor: 24 volt; alla andra elektriska system är 12 volt.
Generator: 75 ampere.
Framåtväxlar: 6.
Backväxlar: 1.